Saturday, 23 March 2019

Tarikh 16 Mei bakal menjelma. Waktu masih di bangku sekolah dulu, tarikh inilah antara yang sering di tunggu-tunggu kerana dapat melihat persembahan rakan-rakan seangkatan. Sejak menjadi bapa ni, nampaknya persembahan anak murid sekarang bertambah hebat dengan melakukan gimik dan sebagainya.
Tiap tahu, asal tiba saja Hari Guru anak-anak aku akan sibuk ajak ke bandar nak beli hadiah untuk guru. Waktu itu juga pasaraya dan kedai cenderama turut mula mempersembahan barangan yang sebelum ini sememangnya tidak ada khas untuk hari istimewa tersebut. Tapi terus terang aku tak perasan pula yang selama ini sudah ada contest yang agak besar khas untuk hari tersebut. Contest yang aku maksudkan ini adalah Anugerah Guru Inspirasi McDonald’s

Apa yang menariknya, contest Anugerah Guru Inspirasi McDonald’s ini menawarkan hadiah yang sangat lumayan. Bayangkan para pemenang yang berjaya boleh membawa pulang wang tunai sebanyak RM5,000 dan penganugerahan Guru Inspirasi itu akan dilakukan di sekolah masing-masing sempena sambutan Hari Guru kekal. Inilah sebahagian daripada wajah penuh gembira para guru yang telah berjaya. 




Anugerah Guru Inspirasi McDonald’s 2019
Anugerah Guru Inspirasi McDonald’s merupakan Anugerah tahunan yang dilaksanakan oleh McDonald’s Malaysia untuk memberi pengiktirafan kepada para guru yang melaksanakan tanggungjawab mereka melebihi tugas-tugas hakiki demi mendidik pelajar dan memberi inspirasi kepada mereka untuk menjadi lebih baik. Tahun ini merupakan tahun ketiga inisiatif ini dilaksanakan, dan ia telah dilancarkan pada 1 Mac 2019 oleh Menteri Pendidikan Malaysia, Dr Maszlee bin Malik sempena Hari Guru yang bakal tiba pada 16 Mei kelak.

Program Menarik Untuk Guru Yang Elok Untuk Dikekalkan
Anugerah Guru Inspirasi McDonald’s merupakan salah satu inisiatif di bawah program kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia dan McDonald’s Malaysia. Setiap penerima Anugerah Guru Inspirasi McDonald’s akan menerima wang tunai bernilai RM5,000, trofi dan sijil penghargaan dalam satu majlis yang dianjurkan oleh sekolah masing-masing sempena sambutan Hari Guru.
Pencalon guru tersebut pula akan menerima baucar McDonald’s bernilai RM200.

Antara kriteria bagi pemilihan pemenang termasuklah usaha meningkatkan pencapaian pelajar, teknik pengajaran yang inovatif, tindakan melebihi tugas-tugas hakiki untuk membantu pelajar dan juga impak positif guru terhadap diri pelajar.  

Cara Untuk Menyertainya

1. Terus ke wesbsite utama dengan klik link ini >> https://www.mcdonalds.com.my/bm/anugerahguruinspirasi/nominate


2. Masukkan detail peribadi berkaitan diri anda di Bahagian 1




3. Masukkan detail berkaitan diri guru yang ingin anda calonkan di bahagian 2



4. Masukkan link dari video youtube yang ada kena mengena dengan guru yang ingin dicalokan JIKA ADA. Bahagian 3 ini TIDAK WAJIB. Klik setuju unttk dua kotak kecil yang disediakan kemudian terus tekan HANTAR.


Sesiapa Saja Boleh Membuat Percalonan

Anda seorang isteri/suami kepada guru? Anda anak kepada seorang guru? Atau mungkin juga anda punya jiran dan kenalan yang juga seoran guru. Tidak kisahlah asalkan kerjaya orang yang anda kenali itu sememangnya adalah seoran guru. Jika ada, anda boleh buat percalonan sebagai guru yang terbaik untuk sama-sama mendapat hadiah yang lumayan bersama kenangan yang sama sekali tidak berjaya untuk dilupakan.


Maklumat lanjut mengenai Anugerah Guru Inspirasi McDonald’s 2019 boleh didapati di https://www.mcdonalds.com.my/anugerahguruinspirasi

Pertandingan Memasak Sekolah Menengah MAGGI® (MSSCC) kembali buat tahun ke-23 berturut-turut! Sebagai satu inisiatif bersama MAGGI® dan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), MSSCC tahun ini akan mempertingkatkan mutu pertandingan dengan menerapkan cabaran baharu bertujuan memberi inspirasi kepada pelajar bagi memupuk Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Acara MSSCC tahun 2019 telah dilancarkan di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Presint 11 dan dirasmikan oleh Encik Suhaimi Sun bin Abdullah, Timbalan Pengarah Bahagian Pendidikan Sukan dan Seni, Kementerian Pendidikan Malaysia.




Dengan tema ‘Anda dan MAGGI®. - Membawa kesan positif kepada masakan harian’, MSSCC 2019 juga menawarkan satu platform persaingan untuk chef muda memperlihatkan kemahiran memasak mereka dalam mencipta sajian masakan rumah. Di samping itu, MSSCC juga menyemai minat memasak dalam kalangan pelajar di Malaysia. Menerusi pengalaman tahun lalu, MSSCC 2019 akan memperlihatkan struktur pertandingan serta elemen baru yang akan dipertingkatkan.


Menurut Cik Kimberly Oh, Pengurus Pemasaran MAGGI®, “Kami teruja kerana dapat memberi peluang sekali lagi kepada anak-anak muda Malaysia untuk menunjukkan kepakaran kulinari mereka menerusi MSSCC! Berbeza dengan tahun sebelumnya di mana pelajar akan mencipta sajian berdasarkan resipi sedia ada, pertandingan tahun ini menampilkan Cabaran Masakan Kreatif yang memerlukan pelajar untuk memanfaatkan kreativiti dan kemahiran menyelesaikan masalah mereka dari permulaan pertandingan. Para pelajar akan diberi bahan mentah rahsia yang memerlukan mereka menggunakan kreativiti serta kemahiran untuk mempersembahkan idea hidangan mereka. Terdapat juga penekanan yang lebih besar iaitu persembahan serta kemahiran berkomunikasi yang para pelajar perlu mempersembahkan resipi sajian yang telah mereka hasilkan.”




“Kami sentiasa berusaha untuk memupuk kepentingan mengamalkan gaya hidup sihat menerusi pemakanan yang sewajarnya. Ini selaras dengan matlamat jenama kami untuk mencipta detik-detik bahagia untuk individu dan keluarga menerusi makanan yang enak,” tambah beliau.


Encik Suhaimi Sun bin Abdullah, Timbalan Pengarah Bahagian Pendidikan Sukan dan Seni, Kementerian Pendidikan Malaysia berkata, “Kami mengalu-alukan kerjasama daripada pihak lain, terutama sekali sektor swasta untuk bersama-sama melahirkan generasi rakyat Malaysia yang lebih sihat. Kami gembira kerana dapat meneruskan kerjasama yang sekian lama terjalin dengan MAGGI® untuk memupuk tabiat makan yang sihat dalam kalangan pelajar kita.”


“Kami yakin bahawa elemen baharu dan menarik ini menggalakkan pelajar kita untuk memperlihatkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dan menyediakan platform yang kukuh untuk membolehkan mereka mengembangkan keupayaan mereka,” ujar Encik Zainal.


Bagi Cabaran Memasak Kreatif yang akan berlangsung di kedua-dua peringkat negeri dan kebangsaan, para peserta diberikan pelbagai bahan ramuan masakan. Langkah ini bertujuan untuk mencabar kreativiti dan kemahiran memasak dalam kalangan chef muda ini. Chef-chef muda perlu menentukan sajian masakan mereka dengan bahan berdasarkan kreativiti mereka.




Pertandingan tahun ini akan memperkenalkan satu kaedah baharu dalam aspek pengadilan dan pemberian markah di mana para pelajar akan dinilai berdasarkan kemahiran kulinari dan kemahiran teknikal seperti penyajian makanan, persembahan makanan, kaedah masakan serta khasiat nutrisi sajian. Pelajar juga diberi peluang untuk mempersembahkan konsep disebalik sajian yang akan dihidangkan kepada panel pengadil dan penonton sekaligus menyemaikan minat memasak melalui persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan.  


MAGGI® telah melancarkan program MSSCC pada 1997 dengan matlamat untuk memupuk minat memasak dalam kalangan anak muda Malaysia dan menggalakkan amalan pemakanan yang sihat dan tabiat memasak yang baik. Setakat ini, lebih 10,000 sekolah serta 340,000 pelajar telah mengambil bahagian dalam acara ini dan mendapat pengetahuan dan kemahiran berkenaan makanan, nutrisi dan pemakanan sihat.


Semasa upacara pelancaran, tetamu jemputan telah menyertai pelbagai aktiviti, termasuk paparan interaktif Kementerian Kesihatan Malaysia seperti Suku suku Separuh, 5 Warna Sehari dan Piramid Makanan Malaysia. Menerusi permainan dan aktiviti ini, peserta berpeluang untuk memperlihatkan kemahiran mereka sambil belajar tentang pentingnya pemakanan yang sihat dan diet yang seimbang. Wakil-wakil media juga diberi peluang untuk menguji kreativiti mereka dengan dua cabaran menyelesaikan masalah yang berlainan, ‘KREATIF Cooking’ dan ‘KREATIF Setting’.


Untuk maklumat lanjut tentang MSSCC, sila layari laman web https://www.maggi.com.my/bm/msscc-2019.

Sunday, 17 March 2019

Artikel kali ini membincangkan tentang Khasiat Daun Sup yang mana mempunyai pelbagai nama dan khasiat. Daun sup in English dikenali sebagai Apium graveolens. Daun sup ini sememangnya memang sering digunakan dalam masakan. Baunya yang semerbak dengan rasa yang agak sedap memang membangkit selera. Paling sesuai digunakan untuk masakan berkuah seperti sup dan juga sebagai hiasan tambahan kerana baunya yang amat istimewa tersebut.



Khasiat Air Rebusan Daun Sop

Kebaikan Daun Sup Untuk Kesihatan memang ada banyak. Fungsi air daun sup yang pelbagai inilah telah menyebabkan ramai orang mengamalkan minum rebusan daun sup sebagai minuman tambahan yang dibuat sendiri di rumah. Apakah rahsia khasiat daun sup ini sebenarnya? Inilah senarai kebaikan daun sup untuk kesihatan kita.

  • Sistem Imunisasi - 100 gram daun sup mempunyai nilai tenaga sehingga 18 kalori. Vitamin c yang terkandung di dalamnya dapat menguatkan sisttem imun dan membuatkan tubuh lebih tahan terhadap penyakit baru. Dengan syarat, daun sup ini dimakan mentah sebagai ulam-ulaman.

  • Penawar buah pinggang - Tumbuhan ini memiliki sifat diuretik yang berguna untuk permasalahan buah pinggang dan masalah jantung. 

  • Merawat kencing manis - Daun sup menpunyai sifat mengurangkan kadar gula dalam darah. Malah merupakan ramuan ideal untuk menurunkan berat badan dan mengurangkan tekanan.

  • Sistem perkumuhan - Biji benih daun sup diamalkan, dapat membantu menyingkirkan air berlebihan dalam badan. Malah digunakan sebagai perangsang untuk membuang air besar.


  • Menurunkan kadar kolestrol - Amalkan makan daun sup dalam diet harian kerana daun sup ini mampu merendahkan tekanan darah dan kolestrol serta melindungi hati daripada bahan-bahan yang merosakkan.

  • Mencuci buah pinggang - Amalkan minum air rebusan daun sup segelas sehari. Lebihan garam dan racun akan keluar melalui proses pembuangan air kecil

  • Penawar ubat batuk - Rebus daun sup bersama batang dan akar bersama tiga gelas air. Tapis dan minum dua kali sehari bersama madu lebah

  • Mengubati mata kering - Tumbuk daun sup, daun bayam dan daun kelor sehingga halus kemudian campurkan sedikit garam dan satu cawan air. Gaul dan tapis. Minun tiga kali sehari.




Kalau nak tahu, aku pernah tersilap masuk daun ketumbar masak sup. Kes tersalah rupa daun punya pasal. Apa nak buat, nampak semacam jer.. Sejak itu, kalau di minta beli daun sup mesti kena cubit sikit dulu daun untuk ambil bau. 

Thursday, 14 March 2019

KELAHIRAN adalah satu anugerah. Tapi terfikir juga aku tentang nasib wanita yang melahirkan anak luar nikah. Makin sedih jika wanita tersebut mengandung dan bersalin anak luar nikah akibat dirogol. Bagaimana Dengan Kelahiran Anak Tak Sah Taraf / Anak Luar Nikah? Bolehkah dibuat surat beranak supaya si bayi itu juga berhak untuk terus hidup dengan status warganegara seperti orang lain. 


Gambar sekadar hiasan

Sejujurnya surat beranak itu penting. Tidak kisah anak tak sah taraf / luar nikah atau biasa. Surat beranak adalah penentu untuk kanak-kanak ini bersekolah kelak.

Surat beranak untuk kelahiran kanak-kanak yang berlaku di luar perkahwinan/nikah (anak tak sah taraf/anak luar nikah) ini sebenarnya sama saja dengan cara buat surat beranak kelahiran kanak-kanak yang biasa. Cara buat surat beranak anak luar nikah lebih kurang sama sahaja prosesnya seperti pendaftaran anak yang lahir dalam pernikahan. Bacalah artikel ini kalau ingin tahu cara buat surat beranak anak luar nikah beserta proses dan langkah-langkah yang perlu dilakukan.


Cara buat surat beranak anak luar nikah - Ini proses dan langkahnya



1. Di manakah tempat untuk membuat surat beranak?
Pendaftaran kelahiran semua bayi yang dilahirkan di Malaysia boleh dibuat di Jabatan Pendaftaran Negara. Terdapat banyak cawangan Jabatan Pendaftaran Negara di seluruh Malaysia dan anda boleh pergi ke mana-mana cawangan yang terdekat.

Untuk memudahkan urusan dan mengelakkan daripada anda perlu pergi beberapa kali, pastikan anda membawa semua dokumen yang berkaitan dan memenuhi kesemua syarat yang seterusnya.


2. Siapa yang boleh membuat surat beranak anak luar nikah?
Menurut Jabatan Pendaftaran Negara, pendaftaran kelahiran bayi bagi tujuan mendapatkan surat beranak boleh oleh salah seorang daripada senarai yang berikut:
  • Bapa kepada bayi tersebut
  • Ibu kepada bayi tersebut
  • Orang yang tinggal serumah di alamat di mana bayi tersebut dilahirkan
  • Sesiapa yang menyaksikan kelahiran bayi tersebut
  • Sesiapa yang menjaga bayi tersebut ( penjaga )
3. Bila pendaftaran kelahiran bayi dan permohonan surat beranak boleh dilakukan?
Pendaftaran kelahiran bayi perlu dilakukan dalam tempoh 60 hari dari tarikh kelahiran. Pendaftaran selepas 60 hari dianggap sebagai pendaftaran kelahiran lewat dan denda akan dikenakan.

Pendaftaran kelahiran lewat hanya boleh dilakukan oleh:

  • Ibu dan bapa bayi
  • Ibu atau bapa dan seorang penganjur yang tahu tentang kelahiran bayi tersebut. Penganjur perlu berumur sekurang-kurangnya 15 tahun daripada bayi yang didaftarkan. Penganjur hanya boleh digunakan sekiranya ibu atau bapa bayi tidak dapat dikesan atau sudah meninggal dunia
  • Dua orang penganjur yang mengetahui tentang kelahiran bayi tersebut. Umur kedua-dua penganjur perlu 21 tahun ke atas dan kedua-dua penganjur berumur 15 tahun lebih tua daripada bayi yang didaftarkan. Penganjur jenis ini hanya boleh digunakan untuk mendaftarkan bayi di mana kedua-dua ibu bapanya tidak dapat dikesan atau sudah meninggal dunia
  • Dua orang penganjur yang merupakan Pegawai dari Jabatan Kebajikan Masyarakat atau dua orang individu yang diberikan hak penjagaan bayi tersebut mengikut Akta Perlindungan Kanak-Kanak 1991. Penganjur jenis ini boleh digunapakai bagi kes bayi yang dijumpai terdampar dan tidak diketahui asal-usulnya

Pemohonan pendaftaran lewat kelahiran boleh dibuat di mana-mana Pejabat Jabatan Pendaftaran Negara di seluruh Semenanjung Malaysia. Bayaran denda yang akan dikenakan ialah:

  • Bayaran carian daftar kelahiran : RM5.00
  • Bayaran proses Permohonan Daftar Lewat Kelahiran: RM10.00
  • Bayaran denda : Tidak melebihi RM50.00
  • Walau bagaimana pun, sekiranya kelewatan mendaftar berlaku disebabkan oleh masalah atau kes serius yang tidak dapat dielakkan, anda tidak perlu membayar denda tersebut. terdapat beberapa kelonggaran yang akan diberikan kepada anda.

4. Apakah dokumen yang diperlukan untuk mendaftar kelahiran bayi dan membuat surat beranak anak luar nikah?
Untuk melakukan pendaftaran kelahiran dan membuat surat beranak untuk anak tidak sah taraf, anda perlu membawa dokumen berikut:

Dokumen Bayi ( Salinan Dan Asal ):

  1. Borang Daftar Kelahiran JPN.LM01 yang siap diisi 
  2. Borang Pengesahan Kelahiran dari hospital atau Surat Akuan Bidan/Doktor untuk mereka yang bersalin di rumah
  3. Kad Pranatal (Buku Merah)

Dokumen Ibu Bapa ( Salinan Dan Asal ):

  1. Kad Pengenalan / Pasport ibu dan bapa bayi
  2. Sijil Kematian ibu dan bapa bayi ( jika berkaitan )
  3. Sijil Perkahwinan atau Perceraian
  4. Dokumen Pemaklum / Wakil Ibu Bapa ( Salinan Dan Asal )
  5. Kad Pengenalan / Pasport pemaklum

5. Berapakah bayaran untuk mendaftar kelahiran dan membuat surat beranak?
Pendaftaran dan permohonan surat beranak adalah PERCUMA jika dilakukan dalam tempoh 60 hari dari kelahiran.


6. Bagaimana proses untuk menamakan ayah kandung sebagai bin atau binti anak luar nikah?
Proses pendaftaran dan permohonan surat beranak adalah sama seperti yang kami nyatakan di atas. Bezanya, semasa surat beranak dikeluarkan, pada ruang bapa tidak akan ada sebarang maklumat yang dicatatkan. Dan anak akan dibin atau bintikan dengan Abdullah.


Mahkamah: JPN tiada hak tambah 'Abdullah' pada nama anak luar



'Anak lahir luar nikah boleh bin nama bapa' merupakan satu langkah yang baik. 'Penggunaan 'bin Abdullah' tindakan munasabah JPN' yang patut dari dulu dilakukan. Bagi pasangan yang telah bertaubat dan ada rasa tanggungjawab ke atas bayi tersebut, kalian boleh pergi ke Mahkamah Rayuan untuk memohon nama ayah kandung dimasukkan sebagai bin atau binti dalam surat beranak anak luar nikah tersebut.

Syarat bagi permohonan tersebut ialah:

  • Permohonan dibuat oleh ibu dan lelaki yang mendakwa dirinya sebagai bapa kandung bayi tersebut
  • Lelaki yang mengaku sebagai bapa kepada kanak-kanak tersebut perlu menandatangani daftar kelahiran bersama-sama  dengan ibu kanak-kanak
  • Bayi berumur dibawah 6 bulan
  • Bayi lahir tidak kurang daripada 6 bulan daripada tempoh perkahwinan

Jika Hamil Segera Buat Buku Merah ( Tak Berkahwin Akan Dirahsiakan)

Tak berkahwin jangan risau, tetap juga ke Klinik Kesihatan Ibu Anak untuk buat buku merah. Jangan bimbang beritahu saja perkara yang sebenar dan segala info akan dirahsiakan. Keselamatan ibu dan anak yang menjadi keutamaan. Masa depan bayi yang bakal lahir yang dipentingkan. Bukannya dosa silam si ibu dan ayah bayi tersebut yang pernah berzina sebelum ini.


Itulah info lengkap cara buat surat beranak untuk anak tak sah taraf / anak luar nikah. Yang penting, anak tersebut sama sekali tidak bersalah apa-apa. Lahirnya suci bersih tanpa ada sebarang dosa. Yang berdosa adalah si ibu dan ayahnya yang telah berzina. Bukannya si kecil tersebut yang sememangnya tidak pernah di minta untuk lahir dalam keadaan itu.

ANAK ITU TAK BERSALAH!!! JANGAN DIBUANG!! KAHWIN DULU UNTUK SELAMATKANNYA 

Pada pasangan yang telah berzina dan si perempuan tersebut disahkan hamil. Jangan sesekali di buang anak itu. Lahirkan saja ia dan berilah ia nama yang elok. Korang telah berbuat dosa maka jangan lagi ditambah dosa yang ada. Kesian kat baby yang tak tahu apa-apa tu. Kalau benar tak nak anak tersebut, lahirkan saja ia dan beritahu pada pihak hospital untuk tindakan lanjut. Susah-susah, sebelum ia lahir segera kahwin. Jika rasa tak serasi terpulang sama ada mahu bercerai atau sebaliknya. Yang penting anak kalian itu perlu diselamatkan dulu.

Untuk masyarakat, cuba korang bayangkan jika kita sendiri di tempat kanak-kanak itu. Apakah kita rasa adil terus dipandang serong walaupun salah bukan punca dari kita? Kerana itu jangan pandang rendah pada kanak-kanak sebegini kerana mereka sama sekali tidak berbuat apa-apa kesalahan.